CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, August 7, 2011

Rupa? Fizikal? Kelakuan? Harta?

Hari ni..Wanie tak banyak sangat masukkan entry..sebab?? tak da mood nak update dan juga..tangan sakit..tak leh nak menaip sangat..huu..

entry kali nie..nak cerita pasal Rupa, Harta, Fizikal dan Kelakuan.. bukan apa..dah 3 hari duduk dengan Anum dalam bilik di rumah sewa nie..ktrg pon asik bercerita..dan tiba-tiba..termasuk lah perbncangan mengenai rupa, fizikal dan juga harta..1st ly, Wanie mintak maaf sangat-sangat sebab mybe pada sesetengah orang..isu ini agak sensitif..dan..Wanie dan Anum hanya meluahkan pendapat kami..Sorry sangat2 ya..tak da mksud nak mengecilkan hati sesiapa..jangan marah dengan Wanie tau..

mula2...kita cakap soal rupa..korang kisah tak rupa pasangan korang cmne?? ada sesetengah cakap..diorang tak kisah..dan ada yang cakap..haruslah kisah..kenapa?? Untuk yang cakap tak kisah,rupa paras tidak memainkan pape peranan..btul jugak tu..rupa paras hanyalah sementara..dan setiap dari Hamba Allah dikurniakan wajah yang cantik..btul tak?? dan..bagi yang jawab kisah pulak..kenapa?? sebab..diorg cakap..nanti dapat anak yang comel, bangga dapat pasangan yang cantik dan kacak..lagi?? ok...pada Wanie..memang lah rupa paras tu tak mainkan pape peranan yang penting..sebab kecantikan rupa kita dianugerahkan oleh Allah..bukan kita yang hendakkan?? betul tak?? kalau Wanie..camne pulak?? haaaaaaaaa..biarlah redup mata memandang..btul tak???

kemudian...soal fizikal?? maksud fizikal disini..tinggi,rendah,kurus dan comel..Sopan sikit tau ayat Wanie.. :) kalau soal tinggi dan rendah tu,tak de masalah sangat kot..yang ada sekarang soal kurus dan comel...ada yang tak ksh..dan ada yang kisah..bukan apa..yang kurus tu..ok lah..no komplem sgt..tapi yang comel nie hah..mesti ada je kawan2 korang yang komen.."weh,comel gila bf/gf ko" dan mcam2 lagi lah..lagi2 dpt kawan yang mulut leser..ishh...mesti korang rasa macam..kcik aty gila lah..malu tu..mungkin ada bagi yang kisah..Wanie kisah ke?? urrr..kisah kot..tapi..bg yang comel nie..kan ada pnyelesaian nya..contoh..JusMate5 Dr.Rozmey..nak advance lag..London W.M..haaaaaaa?? amacam...

kelakuan?? nie..mostly jawapan...mmg nak kelakuan yang baik..sopan..hormat org tua..penyabar..pandai ambil hati..plus..plus..plus..banyak lagilah kalau nak dilist kan..btul tak?? kelakuan nie mmg agak penting jika nak dibandingkan dengan 2 perkara di atas..kelakuan atau akhlak mencerminkan kecantikan dalaman kita..btul tak??? kemudian, bila ada kelakuan yang baik, mknanya..dia boleh mendidik kita untuk berkelakuan baik jugak kan?? btul tak?? da jadi macam 1 pengaruh kita kearah yang positif la.. :) Wanie setuju sgt2..n mmg Wanie kalau boleh nak dapat pasangan yang baik akhlaknya biarpon tidaklah sempurna sangat..no one perfect kan?? bila da berakhlak nie..ada lg 1 Wanie titik beratkan..AGAMA..kenapa?? sbb boleh mmbimbing kita untuk menjadi Hamba Allah yang patuh pada suruhanNya dan tidak lalai dalam menunaikan kewajipan kepada Sang Pencipta..serta menjadi pembimbing keluarga,ayah yang baik pada anak2..anak yang baik kepada ibu dan ayah..seterunya..membawa kita menuju ke Syurga Allah..

haaaaaaaaaaaa..harta?? orang cakap..harta ni..tak da pape sgt..kaya dan miskin tak penting..duit tu zero..ehhh..Wanie tak setuju...mmg lah kaya or miskin tu tak penting..sbb kalau sekarang nie..harta itu ibu dan ayah yang punya..bukan kita..tapi..sekurang-kurangnya..biarlah ada harta sedikit..tak banyak..tak pon ada kerja yang tetap dan mempunyai kewangan yang cukup untuk menampung anak dara orang..dari kerja yang tetap dan keadaan kewangan yang stabil tu,boleh kumpul sikit2 untuk disimpan kan?? haa..nie mesti ada yang cakap..Demand dan cerewet btul Wanie nie..k..biar Wanie cakap..korang fikir, dengan rupa, fizikal,cinta dan apa2 lagilah..boelh menjamin kebahagiaan kamu?? mmg org cakap..sayang dan persefahaman itu lg utama..cuba fikir balik..ramai pasangan suami isteri di Malaysia bercerai kerana harta dan masalah kewangan..mmg duit itu ZERO..tapi..duit itu penting sekarang..duit penting untuk makan,tempat tinggal,pakaian,belanja harian..bila dah ada anak..duit susu,lampin,mainan,belanja sekolah lagi..macam2 lah...dengan sayang yang korang cakap tu..boleh ke bagi semua itu kalau tak de duit?? kan?? fikir balik...

ok..itu pendapat Wanie bersama Anum.. :)
masing2 ada pendapat sendri..
tapi..igt..bukankah dalam islam pon meminta kita mengutamakan beberapa ciri untuk mencari pasangan hidup..btul tak??
seigt Wanie..ciri-cirinya ialah...Lihatlah pada Agama dia, Akhlak, Rupa, Keturunan dan Hartanya..btul tak??

dan wanie sendri tak tahu jodoh Wanie macammana kan??
Wanie hanya mmpu berdoa agar dikurniakan pasangan hidup yang terbaik..Aminn..
kita hanya merancang..tapi Allah menentukan..kan??

p/s: Wanie mintak maaf sekali lagi kalau ada yang terasa hati dengan entry Wanie..ini hanya pendapat..

3 comments:

  1. ait en3 mcam dah nak kawin je?hakhak=)

    ReplyDelete
  2. nice entri wanie..nobody perfect..kt selalunya mengimpikan pasangan yang baik, soleh/solehah..apa yg kt mmpu lakukan, berdoa dan sentiasa dekatkan diri dgnnya..mudah2an allah pertemukan kt dgn jdoh yg baik2..berkahwin hanyalah sunnah..khidupan akhirat adalah khidupan yg kekal abadi..utamakan perilaku utk ke akhirat..semoga brjaya:)

    ReplyDelete
  3. kelakuannya yg paling penting kot

    rupa and harta itu bonus kalau ada :))

    ReplyDelete