CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 15, 2011

..syurga itu milik dia..

(thanz ayie tag story nie..)

january...

perutnya semakin membesar seakan terkena buatan orang yg di gelar busung tp ini bukanlah buatan orang kerana beliau br sahaja berumur 4 tahun. doktor memberitahu bahawa semua organ dalaman adik sudah rosak, adik xdpt di selamakn lagi. hati mak berkata, tak ap, cukuplah! tidak akn ada pembedahan lg untuk adik.

26 februari...

hari ini merupakn hari jadi adik yang ke 4 tahun. mak menanyakan kepada adik, "adik, adik nk kek ap? perisa ap?" adik menjawab dia nak kan kek lori sampah, mak tergelak, kenapa lori sampah? adik mnjawab, "adik suka tgk lori sampah ambil sampah dpn rumah kt tu, adik nk kek bentuk lori sampah. puas mak dan abah mencari kek berbentuk lori sampah di sekitar kuala lumpur tapi x jumpa kek yang macamtu dan takda yang sanggup buat kek seperti itu.

mak kecewa sgt!..selam ini ap yang adik mintak mak dan abah akn cuba tunaikan, segala permntaan adik tp kali ini mak rasa terkilan sgt sebab mak xdpt nk tunai kn permintaan adik, sebagai pengganti mak belikan kek strawberi. dengan perut yang semakin membusung, dada berombak yang mnyukarkan adik bernafas. adik masih tersenyum dan tampak ceria melayan rakan-rakan dan sedara yang hadir yang tutut sama2 mnyayikan lagu hari jadi untuk adik. dan pada tika itu lah mak terdetik bahawa ini adalah mungkin kali terakhir adik mnyambut hari lahirnya.

7 mac 2011 ...

keadaan adik semakin kritikal, perut semakinbesar, adik dh xmampu nak bergerak. lebih byk terbaring dan asyik sesak nafas. mak xthn melihat keadaan adik. mak bwk adik kerumah keduanya IJN sejak lahir itulah rumah kedua adik, kerana sejak lahir adik dh ad 5 masalah jantung. doktor memberitahu tiada ap yang dpt dilakikan lg, adik hanya menanti waktu. mak menganguk perlahan. mak redha, dlm hati mak sudah mngjangka yang adik xkn hidup lama lg. para ibu yang di wad mnyakan pada mak mcm mana keadaan adik. mak hnya tersenyum dan mngatakn yang adik akn sembuh kerana mak xmahu mereka turut merasa sedih, kerana para ibu disitu juga mengalami masalh sperti mak. masing2 bertarung dgn ujian apabila anak dikasihi ditimpa pnyakit.

13 mac 2011...

mak pinta kebenaran doktor utk bwk adik pulan. doktor memberikan kizinan. biarlah adik mengahabiskan sisa hidupnya di rumah bersama keluarga. dan mak akan cuba tunaikan ap sahaja permintaan adik. tiap2 hari semasa di rumah mak akan tnya adik. "adik nak ap harini?". pernah dulu mak teringat adik meminta untuk naik kereta bomba! mak termenung mendengar permintaan adik. mak telefon abah, minta abah pulang segera. apabila abah pulang. mak terus ajak abah keluar. abah tanya ke mana dan mak kata balai bomba! smpai disana mak minta izin pegawai bomba. mak kata adik teringin naik lori bomba. pegawai tersebut mengelakkan mak. tapi lepas mak tunjukkan perut adik yang membusung dn mak berbisik. "ini ank bongsu saya encik, tolongla tunaikn permintaanya, nyawa dia dh xlama encik. pegawai bomba yg ad disitu terus dicapainya kunci, dibukanya salah 1 pintu, dia dukung adik dan letakkan di tempat pemandu. adik nampak gembira sangat. selama lebih kuarang 15 minit adik duduk disitu. adik xperasan mak palingkan muka dr adik kearana mak xtahn utk mnangis. air mata mak bertakung.

pada satu hari adk ckp nk naik lori sampah. mak dukung abang tggu lori sampah dtg. apabila tiba lori sampah mak memberitahu hasrat adik. sekali lg mak digelakkan, tapi apabila mak tunjuk kan perut adik yang besar dan parut jahitan yang ada.berubah mimik muka mereka. kemudian orang lori sampah itu pun terus buka pintu di bhgia pemandu dan terus dukung adik letak di tempat pemandu. adik gembira sangat. ada dia ntara pekerja lori sampah itu yang memalingkan muka dari adik kerana tidak dpt menahan sebak melihat keadaan adik. begitulah hari2 yang dilalui. mak akn tya ap yg adik nk kerana mak akan terus tunaikan walaupun pukul 3 pg. mak dan abah lakukan walaupun kdg2 mknn yang adik minta adik hnya mnjamh sedikit tp xpa pada mak asalkan hjt adik tercapai.

5 april 2011...

mak telefon sekolah asrama kakak dan minta kebenaran utk kakang pulang. "adik dia tenant cikgu, saya mahu kakak dia ada disisi di saat-saat terakhir. cikgu membenarkan. DR.Azura merupakn dktr yang selalu merawat adik di IJN mak selalu ceritakan tntg adik pada dia dan mak memberitahu bahawa mak terkilan kerana pada hrjd adik mak xdpt beri kek berbentuk lori sampah kerana xdpt dicari.

7 april 2011...

DR.azura dtg melawat adik dan memberitahu ada suprise. dr azura dtg pada wktu tghr dgn tetamu yang juga rakannya. dan membawakan kek lori sampah yang adik pinta dulu. ada dua kek, mak xsangka rupa-rupanya dr.azura mncerikan kisah adik pada bloknya dan ramia yang sanggup mnyediakan kek lori sampah utk adik. sekali lg lgu hrjadi dinyayikan di hospital bersama-sama dgn jururawat,drzura dn yang dtg melawt adik. tapi abg kuarang ceria wajah adik letih dan lesu. smpai pada keesokan harinya masih ad yang bawk kn kek berbentuk lori sampah. adik sekadar merenung kek itu.

8 april 2011...

mlm ni mak memluk adik sambil nangis teresak-esak mak katakan pada adik, "mak tahu adik adik n senangkan ht mak, adik xpyh wat cmtu, mak tahu adik nk pergi. jgn thn-thn adik..pergilah...mak sudah sedia. mak redha segalanya. mak dak puas ht dpt tunaikan segala hajat adik, mak juga bangga Allah kurniakan adik dlm hidup mak walapun sekejap. mak menangis sepuas-puasnya mlm tu dan mak berjanji xkn menangis lg.

9 april 2011...

abah dtg ke hospital dgn membawa sekali kakak2 adik. masa adik dh dekat. wjh adik dn nmppk biru. dr mlm td adik dh xmampu utk beckp. mak mintak kak long bacakan yasin di sebelah adik, abh baca juga tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana abh menahan air mata dr jatuh. ptg tu mak bwk adik tgk matahari. satu keluarga pergi, mereka minim di kantin, adik nak air coklat tp adik hnya jamah sikit je, adik ngntuk! itu yang adik bgth kemudia dia terlentok, tiba2 jantung mak berdegup laju. mereka bergegas ke wad. mak tahu masa adik dh dekat, smpai di wad adik dibarigka, adik merintih dgn nada lemah..Maaakkkk.....adk sakit perut....mak meletakkan tgn ats kepala adik. "adik,hari ni,wktu ni, mak redhakan adik pergi, mak halalkn segala mkn minum adik, mak halalkn air susu mak utk adik, pergilah adik mak izinkan.

mak panggil kakaknya gr kucup adik buat kali terakhi. mereka kucup pipi dn dahi adik berkali-kali dn mula meraung dan menangis. kakak! kalu nak nangis keluar, mak xmahu adik dengar kamu nangis jgn seksa adik dgn tangisan kamu. mak th adik akn jd lebih sedih jika lihat kakak nangis dan lg berat utk pergi, mak xmahu tmbhkn kesedihan adik di saat sakaratulmaut.jururawt yg ada turut nangis, mak pita jururawt keluar dan tutup tirai agr org luar tidak melihat. pada jamp 3.50 ptg adik meniggalkn dunia. mak kucup dahi adk smbil berkata, "tenanglah adik disana, suatu hr nanti kt akn berjumpa kembali, mak pasti turut jejak adik, adik tggu mak di syurga ya...

2 comments:

  1. sedih nya entry kali nie..menitis air mata membaca smpai hbs..wawa;

    ReplyDelete
  2. eley..yje tu?? kan da lama cter nie..

    ReplyDelete